Karina Maria svarer på spørgsmål og kommentarer i bunden af siden. Skriv din kommentar og dit navn så vi kan få en dialog om indlægget.

Artiklen blev bragt i Information d. 26. sep. 2018.

I Jobcenter Lærkevej har man skåret antallet af borgere fra 255 til 50 per sagsbehandler. Det har medført en øget tilfredshed hos borgerne, men ingen har spurgt sagsbehandlerne om, hvad de synes om den nye ordning

Når en borger bliver ledig, vil samfundet have udvikling – og det skulle helst ske i går.

I Jobcenter Lærkevej har man skåret antallet af borgere fra 255 til 50 pr. sagsbehandler. Borgerne oplever nu øget kvalitet, mulighed for hjemmebesøg, følelsen af, at sagsbehandleren lytter og forstår. For som Lærkevejens ansatte skrev i en kronik i september sidste år: »Ingen kan hjælpe en udsat ledig på 25 minutter

Er færre borgere så løsningen? Ja og nej. Jeg synes, at der er overraskende lidt fokus på, hvordan sagsbehandlerne har oplevet ordningen.

Sagsbehandlerne er ifølge personlighedsanalyser omsorgsfulde, overbærende og bløde. De ønsker samvær og en god følelse af nærvær. Alle egenskaber til stor gavn for deres omverden. Dog også egenskaber, der gør, at de ofte sætter andre mennesker før sig selv og har en tendens til overempati.

Derfor er min opfordring til politikerne at udvikle og styrke de mennesker, der for alvor skal udvikle og motivere de ledige.

De skal kunne tackle de udfordringer, som deres empatiske væsener giver dem, ved at gå fra empatiske til styrende sagsbehandlere. Selvstændighed, retningsorientring og fokus på målet skal hjælpe dem med at overleve i en verden, hvor empati, tidstyranni og arbejdet med udsatte borgere kræver meget af dem.

Karina Maria Nyberg, erhvervspsykologisk rådgiver og tidligere sagsbehandler